17 februari 2010

Bakom stängda dörrar av Kristina Hansen


24 kommentarer:

  1. Jag valde att läsa boken för att en kompis tipsade mig och sa att den var bra. Ärligt talat så tänkte jag inte låna den, för jag tyckte inte att omslaget såg något vidare ut.
    Boken var riktigt bra och spännande för personen som skrivit boken, Kristina, beskriver händelserna väldigt bra. Visserligen så tappar man bort sig ibland då hon ändrar från dåtid till nutid, men annars är den riktigt spännande, sorglig och bra.
    Den slutade inte direkt som jag trodde, men slutet var ändå bra.
    Jag har läst ganska liknande böcker någon gång, men den här boken är bland de bästa jag läst.
    Boken passar för dem som gillar spänning, sorgliga och bra böcker.
    / Edina.

    SvaraRadera
  2. Jag valde att läsa denna boken för att Edina tyckte jag skulle läsa den. Den är bra när huvudpersonen berättar för då får man höra hennes version och det är den sanna versionen för det är hon som har varit med om det. Men när det är polisförhör och människorna runt omkring henne berättar så blir det rörigt. Man vet inte vad som är sant och inte är det. Jag tror att i slutet kommer man få veta att hon fick komma tillbaka till sin mamma och nu idag när hon berättar denna historian har ett bra liv med sina två barn.
    Jag tycker att Senait ska läsa denna boken för det finns en liknade bok som heter Addad på nätet som hon tyckte var bra, och denna är något liknade.
    /Mona

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att denna boken verkar väldigt bra. Funderar på att läsa den när jag har läst ut den jag håller på med nu. Vad är det som är bra med boken? /Lovisa

    SvaraRadera
  4. Tycker att det är intressant när man läser från ett verkligt perspektiv,
    Mer inlevelse och man kan nästan känna smärtan innom sig när huvud personen berättar om vad hon har varit med om, och det är verklígen hemskt att det har hänt på riktigt, läste några sidor av bara farten av mona och började då att undra hur man kan göra så som han...
    äckilgt !!! :S(Ni förstår när ni har läst lite av den ) /Tess

    SvaraRadera
  5. Jag tycker denna boken verkar intessant och skulle vilja läsa den är det något man kan rekomendera. Och även om det är hemskt så tror jag det är viktigt att det finns böcker av alla slag intesant/Mathilda

    SvaraRadera
  6. Jag her inte läst boken men jag skulle vilja det.För att den värkar spännande och bra men sorlig.
    Är den det?
    Men jag fattar inte redigt vad den handlar om. Handlar den om en flicka och hennes liv? Är den sorglig? / Hulda

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att den verkar ganska bra för att det är en sann historia kanske ska läsa den.
    Men hur många sidor är det?:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)/Jonathan

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att den värkar riktigt bra, och jag har täckt läsa den. Jag har tänkt låna den när jag har läst ut den boken jag har nu.
    /Hilda

    SvaraRadera
  9. Jag har läst denna boken med innan , jag tyckte inte heller om omslaget men den är värkligen bra //Stefan

    SvaraRadera
  10. Jag har själv läst boken "addad på nätet" och tycker att den är spännande och bra. Om denna boken är samma sorts bok som addad på nätet känner jag att jag vill läsa denna boken med.
    /Sandra

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst boken men jag skulle gärna vilja läsa den så fort jag läst ut min egen. Jag vill läsa den för att den verkar spännande och jag har alltid varit intresserad av verklighetsbaserade böcker. Dem är oftast bäst, enligt mig.
    Jag skulle vilja veta mer om handlingen i boken. / Matilda.

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst boken, men skulle gärna vilja. Skulle ni kunna berätta lite mer om vad boken handlar om och vad som är bra i boken?
    Det är många som har kommenterat och sagt att man tycker att boken är bra, så jag funderar på att läsa den senare.
    Vendela

    SvaraRadera
  13. Jag håller på och läsa Bakom stängda dörrar och hittils är den jätte bra och spännande. Jag har värkligen fastnat vid den, när ja läser den så kan ja inte släppa boken. Det som gör att man vill läsa den är väll lite att den är värklighetsbasserad. Men det kommer nog mer spännande delar i den. // Nerma

    SvaraRadera
  14. Jag har börjat läsa den men inte hela\Felicia

    SvaraRadera
  15. Ja, ni verkar vilja läsa boken.
    Men ge inte upp bara för att den är lite tjock. Den är jättebra och man tycker det är hemskt det hela. Den handlar ju om en pappa som vill ha vårdnaden över sin dotter efter att han suttit i fängelse. När han fått det så flyttar huvudpersonen med sin bror till Sverige. När de kommer till Sverige är allt frid och fröjd till en början. Men sen så blir det inte alls som de tänkt sig. Vill ni veta mer tycker jag ni ska läsa den. Och ja, den är sorglig och hemsk. Man blir lite sur själv när man läser den. Börjar ni läsa den och tycker den är tråkig tycker jag ändå ni ska fortsätta för den är himla bra. / Mona

    SvaraRadera
  16. Verkar spännande, skulle gärna läsa om jag inte skulle varit på kö med andra böcker skulle jag läst den. /Niklas

    SvaraRadera
  17. Vad heter huvud personerna ?//Stefan

    SvaraRadera
  18. hej
    kan du berätta lite mer om slutet och hur gammal var hon när hon blir med barn. // felicia

    SvaraRadera
  19. Boken utspelar sig i Norge, Oslo och handlar om att Kristina som barn får uppleva en massa olika saker. När hon bara är några år gammal så slog henne pappa henns mamma. Han hamnade då i fängelse men kom snart ut igen och flyttade till Sverige. Kristina hade inte ett så bra förhållande med sin mamma efter det. Men hon och hennes bror stod varandra nära.
    När hon var 14 år gammal och mamman skaffat en ny kille så blev Kristina flyttad till pappan i Sverige. Men hon var inte själv, hennes bror fick följa med. Under den första tiden så var pappan snäll och köpte en massa saker till dem, var med dem. Men snart så började han stänga in Kristina. Hon fick inte gå i skolan, för allt hon behövde veta skulle han lära henne. Och hon skulle inte ha några kompisar, för hon behövde inga förutom honom. Snart våldtog han henne varje natt prick klockan 3, och ingen visste något.
    Vid 14:års ålder så blev Kristina mamma, och hennes egen far var pappa till barnet. Innan hon fyllt 18 så hade hon 2 barn med pappan, ett förlorade hon och han våldtog henne fortfarande.
    Tillslut vågar hon säga ifrån och anmäler honom. Hennes bror hade fått veta det några månader efter det första barnet, så han stod bakom henne och hjälpte henne med att sätta dit pappan.
    De 2 barnen hon fått är utvecklingsutstörda, båda 2. Hon adopterade bort dem för hon kunde inte ta hand om dem. När Kristina blev äldre så började hon sälja sig själv, ute på gatan. Och så träffade hon David, hennes framtida man. Dem fick ett barn, Mattias och både David och Kristina älskade honom mer än vad dem älskade varandra. Senare några år efter så dog det äldsta barnet.
    Boken slutar inte som jag skulle velat. Hon och David var inte lyckliga, vilket jag skulle velat. Men annars var den väldigt bra och spännande. Man kan inte lägga den ifrån sig.
    / Edina.

    SvaraRadera
  20. Den verker jätte bra och spannande nu när du skrivit mycket om den1 Gillar du boken så tycker jag ärr du ska läsa min bok "Skadad" den handlar om nästan samma sak. Äa denna boken sann?
    / Sandra

    SvaraRadera
  21. Jag har läst den boken, Skadad alltså.
    Ja, jag tycker att Bakom Stängda Dörrar är bra, och den är verklighets baserad.
    / Edina.

    SvaraRadera
  22. Ja, Edina har berättat om det mesta.
    Men ja boken är verklighets baserad. / Mona

    SvaraRadera
  23. Boken var bra i slutet också, spännande. Men jag tycker att början var lite bättre i och med att mycket mer hände i början. I slutet var det mer om att fälla fadern för det han hade gjort.
    Det blev inte riktigt i slutet som jag hade tänkt mig. Jag trodde till exempel att hennes 2 första barn skulle leva båda två, men hennes förstfödda dotter dog strax efter att hon fått Mattias. Och jag trodde att hon skulle bli lycklig med David, hennes man, men i själva verket så var det hur stelt som helst mellan dem och han fortsatt att dricka.
    Men jag tycker ändå att hela boken var bra.
    / Edina.

    SvaraRadera
  24. Nej, boken var betydligt mycket bättre i början för då fick man höra hennes version och inte massa polisförhör på varenda sida.
    Allt blev inte som jag trott för i slutet blev hon av med båda sina döttrar och en av dem t.o.m dog. Och den där David som hon träffade ville hjälpa henne men behövde också hjälp fast med sin alkohol. Så det blev en ena stor gröt röra i slutet. / Mona

    SvaraRadera