11 februari 2010

Pojken i randig pyjamas av John Boyne

19 kommentarer:

  1. Jag valde att läsa boken för att jag såg filmen och tyckte att den var bra så jag ville testa boken med.
    Jag har inte hunnit läsa så mycket men jag tyckte att det är dåligt att dem drar ut på det så mycket.
    Jag har redan sett filmen och vet vad kommer att hända och jag tycker att det är ett för sorgligt slut i alla fall i filmen.
    Jag har inte läst något liknande vad jag kommer ihåg i alla fall.
    Den passar för dom som gillar historia och dom som tycker att det är intresant med andra världskriget./jonathan

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att boken verkar bra.Jag kommer kanske läsa den./Dawid

    SvaraRadera
  3. Boken finns också som film och många säger att filmen äger som t.ex jonte skrev där uppe så jag vill se filmen och läsa boken. Vilka är huvudpersonerna. / Henok

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att boken värkar bra och kommer kanske läsa den lite senare....
    /Hilda

    SvaraRadera
  5. Jag har hört att boken ska vara jätte bra. kan du berätta lite mer om vad den handlar om?
    Funderar faktist på att läsa den men vet inte än.
    Det var bra berättat. /Karolina

    SvaraRadera
  6. Jag har med hört talas om att boken ska vara bra, jag gillar böker med lite drama i. Jag vilja nog läsa boken om jag kan få reda på lite mer om den.
    Är det en svårläst bok?
    Kan du berätta lite mer om vad boken handlar om? /Sandra

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst boken, men jag skulle vilja. Någon berättade för mig om boken, lite om vad den handlar om och så. Jag tycker den lät spännande och sorglig.
    Jag ska definitivt läsa den.
    Jag skuller vilja veta mer vad som händer i boken och hur den slutar.
    / Edina.

    SvaraRadera
  8. Jag har sett filmen och tyker att den är rätt dålig bara för att det är ett så dåligt slut./Johan

    SvaraRadera
  9. Jag kan tyvärr inte säga hur den slutar för jag har inte läst ut den.
    Det handlar om en pojke som är son till en högt uppsatt militär .
    Soldatens son Bruno och hans familj blir tvungna att flytta till Auschwitz och det gillar inte han.
    Bruno kan se ett koncentrationsläger från sitt fönster, men han förstår ju inte vad det är.
    /Hampus

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att den är ganska lättläst.
    Den handlar om en pojke som måste flytta för hans pappa är en viktig soldat och från hans nya fönster så kan han se ett koncentrationsläger som heter Auschwitz. Fast Bruno fattar inte vad det är men han skulle gärna villa kolla närmare på det./Jonathan

    SvaraRadera
  11. Jag valde att läsa Pojken i randig pyjamas för att en kompis tipsade om den och jag läste på den och tyckte att det lät intressant.
    Jag tycker att det är lite dåligt att det inte har hänt så mycket spännande. Och jag är ändå på sidan 70.
    Jag tror att den lille pojken Bruno kommer att dö.
    Jag har läst rätt många böcker om andra världskriget t.ex. Anne Franks dagbok som jag tyckte var riktigt bra.
    Denna boken passar för en person som gillar dramatik. För jag har hört att den är ganska sorglig. /Hampus

    SvaraRadera
  12. okej, den verkar mer spännande nu när du berättade lite om innehållet. Hur gammal är pojken när han kommer till Auschwitz?
    / Sandra

    SvaraRadera
  13. Som ni säkert redan vet så handlar boken om en pojke som måste flytta .När han flyttar så behöver han flytta ifrån många saker som han gillar. Han behöver flytta ifrån sitt hus som han inte hade undersökt färdigt än.Han fick flytta ifrån sin farmor,farfar och sina kompisar.
    I det nya huset tycker han att det är jättetråkigt för där har han inte några kompisar. Och det finns inte så mycket att undersöka.
    Men han försöker att roa sig själv genom att bygga en gunga men det slutar inte så bra.
    Hans pappa som är militär får en ny uniform.Det betyder att han steg i en högre grad. Och hans farmor och farfar kommer på besök.Farmon blev jättearg på pappan och Bruno förstår inte varför./Hampus

    SvaraRadera
  14. Pojken är mellan 8-9år/Hampus

    SvaraRadera
  15. Boken verkar väldigt sorglig. Och om jag har uppfattat det rätt så är det en berättelse om Hitler och det hemska som hände i Auschwitz.
    Vad heter filmen ? Stämmer boken med filmen ? / Matilda.

    SvaraRadera
  16. Ja boken är sorglig.Filmen heter samma som boken.
    Jag vet inte om boken stämmer med filmen för jag har inte sätt filmen./Hampus

    SvaraRadera
  17. Nu har jag läst färdigt min bok. Jag tycker ganska lika om boken nu som innan. Jag trodde att boken skulle vara sorglig,det var den också. Jag tycker att det mesta blir sorgligt när det handlar om Hitler och barn. Allt blev inte som jag trodde. Tillexempel trodde jag att Bruno skulle vara en av de barnen som var i ett läger. Det var han inte. Alltså trodde jag inte att han skulle vara en militärson. Jag trodde inte heller att han skulle våga gå innanför stängslet/Hampus

    SvaraRadera
  18. Jag har nästan läst ut boken. Jag tycker att den blev segare,lite mer komplicerad och jag tappade intresset efter ett tag. jag tror den slutar med att att Bruno (huvudpersonen) möter en pojke vid staketet och att dom smyger in i lägret/Jonathan

    SvaraRadera